Kiedy mechanik powinien zostać managerem?

Kiedy mechanik powinien zostać managerem?

Uruchomieniem warsztatu samochodowego w ramach franczyzy zwykle zajmuje się osobiście właściciel biznesu, który jest pierwszym mechanikiem. Zawód ten musi zatem połączyć z obowiązkami menadżera. Przeczytaj, kiedy i dlaczego korzystniej jest zmienić profesję na stałe?

W tym artykule przeczytasz:
Czy mechanik będzie dobrym managerem?
Kiedy powinieneś zrezygnować z pracy mechanika?
Jakie korzyści zapewni rozbudowa zespołu mechaników?

Emocje, które towarzyszą otwarciu własnego biznesu, potęguje rynkowy sukces. Tym bardziej że atrakcyjne warunki franczyzy często zapewniają klientów już na samym początku działalności. Dzięki temu serwis szybko zyskuje renomę, a pracy przybywa. W końcu jest jej już tak dużo, że należałoby pomyśleć o rozbudowie kadry. Przy okazji warto również zastanowić się nad zmianą obowiązków właściciela.

Czy mechanik będzie dobrym managerem?
Jeśli warsztat mechaniki pojazdowej funkcjonuje prawidłowo, szybko zdobędzie wielu stałych klientów. Oni najskuteczniej rozreklamują ofertę wśród znajomych, więc zleceń na naprawy może przybywać lawinowo. Jeśli jesteś w takiej sytuacji, sugerujemy szybko znaleźć pracownika. Przegapienie właściwego momentu spowoduje, że będziesz musiał odmawiać klientom, którzy odbiją się od twojego warsztatu. Ciężko wypracowaną renomę utracisz dosłownie z dnia na dzień.

Odrębną kwestią pozostaje pytanie, czy mechanik będzie dobrym managerem? To zajęcie wymaga doskonałej organizacji pracy, a także pewnej dozy przebojowości i pewności siebie. Wszystkiego jednak można się nauczyć. Pamiętaj również, że nikt poza tobą, lepiej nie zadba o twój biznes. Moment, w którym postanowisz przyjąć pracownika, powinien być punktem zwrotnym w twojej karierze. Nie musisz od razu porzucać napraw samochodów, ale zrób wszystko, aby wygospodarować więcej czasu na ogarnianie spraw firmowych. Tylko taka strategia da ci szansę na rozwój zawodowy i osiągnięcie sukcesu.

Kiedy powinieneś zrezygnować z pracy mechanika?
Odpowiedź na to pytanie każdy z franczyzobiorców musi znaleźć sam. Można jednak określić pewne przesłanki do podjęcia tej decyzji. Oto one:
– zleceń jest tyle, że nie nadążasz z ich realizacją,
– od kilku tygodni regularnie przybywa stałych klientów,
– znajomi zaczynają ci zazdrościć (to naprawdę bardzo dobry marker rozpoznawalności),
– coraz więcej spraw organizacyjnych wymaga twojej interwencji,
– pracujesz 18 godzin na dobę albo i więcej.

Wszystkie te czynniki oznaczają tak naprawdę jedno: znalazłeś się w punkcie rozwoju firmy, w którym musisz podjąć decyzję. Albo rozwijasz się dalej, albo na zawsze zostajesz panem mechanikiem z warsztatu. Jeśli interesuje cię to drugie rozwiązanie, zastanów się, po co otwierałeś franczyzę?

Pamiętaj, że własny biznes zawsze będzie wymagał podejmowania ryzyka. Zawsze możesz też liczyć, na merytoryczne wsparcie franczyzodawcy. Dlatego sugerujemy, żebyś w odpowiednim do tego momencie zaufał samemu sobie i zajął się zarządzaniem warsztatem oraz podległymi pracownikami. Oczywiście że możesz nadal naprawiać auta, ale będą to już twoje dodatkowe obowiązki.

Jakie korzyści zapewni rozbudowa zespołu mechaników?
Kiedy właściciel serwisu z mechanika przeistacza się w managera, biznes zyskuje podwójnie. Po pierwsze zarządzaniem zajmuje się osoba, która doskonale zna się na rzeczy. Może zatem fachowo rozmawiać z klientami. Doświadczenie zawodowe gwarantuje natomiast, że pracownicy będą wykonywali swoje obowiązki sumiennie i zgodnie ze sztuką. Kolejnym plusem jest zaangażowanie i mobilizacja, które zwykle nakręcają nowego managera. Najlepsi swoją energią potrafią zarazić cały zespół.

Z drugiej strony każda dodatkowa para rąk do pracy oznacza, że można obsłużyć więcej klientów. Dlatego właśnie w dobrze prosperującym serwisie samochodowym każdy mechanik szybko zarobi na swoją pensję z naddatkiem. Nowi pracownicy wnoszą również nowe doświadczenia i wiedzę. Pamiętaj jednak, że jako manager jesteś zobowiązany do kontroli jakości ich pracy. Pańskie oko konia tuczy, a oko kierownika przyspiesza robotę pracownika. Niezależnie od tego, czy przyjmujesz do pracy swojego pierwszego mechanika, czy też zarządzasz już zespołem, rozbudowa ekipy warsztatu w odpowiednim momencie zawsze będzie na plus.

© Copyright 2018 Moto centrum 24