Jak dbać o układ chłodzenia silnika?

Jak dbać o układ chłodzenia silnika?

Niezależnie od rodzaju silnika spalinowego oraz jego pojemności, układ chłodzenia jest jednym z tych najważniejszych w aucie. Od jego sprawności zależy żywotność jednostki napędowej. Przeczytaj, jak sprawdzony mechanik z Białegostoku zaleca dbać o układ chłodzenia oraz co robić w przypadku ubytku płynu do chłodnicy?

W tym artykule przeczytasz:
Jak działa układ chłodzenia silnika?
Jak obsługiwać układ chłodzenia?
Ubytek płynu chłodniczego – co robić?
Gwałtowny wzrost temperatury silnika podczas jazdy

Wśród podstawowych czynności, które kierowca powinien wykonać przed rozpoczęciem dłuższej trasy, jest kontrola poziomu płynu chłodniczego. Jednak niewielu właścicieli aut wie, jak powinno się ją przeprowadzać. Jeszcze mniej wykonuje ją częściej niż raz w roku. Tymczasem awaria układu chłodzenia może zakończyć się nawet zniszczeniem silnika, a praktycznie zawsze oznacza konieczność wykonania kosztownej naprawy. Przeczytaj, jak zapobiegać kłopotom z chłodzeniem silnika?

Jak działa układ chłodzenia silnika?

W każdym silniku spalinowym dochodzi do gwałtownego zapłonu mieszanki paliwowej, czyli wybuchu. Takich eksplozji w jednej sekundzie może być nawet kilkaset przy wysokich obrotach. Każda z nich oprócz momentu obrotowego generuje również ciepło, które sprawia, że blok silnika nagrzewa się. Żeby nie doszło do przekroczenia krytycznej temperatury, motor musi być stale chłodzony. Jak to się dzieje?

Mechanik z Białegostoku wyjaśnia, że w bloku silnika znajdują się specjalne otwory, którymi przepływa chłodziwo. Za pomocą grubych ruch wydostaje się ono z motoru i trafia do chłodnicy, umieszczonej najczęściej tuż za przednim zderzakiem, w której pęd powietrza generowany przez wiatrak, ochładza płyn chłodniczy. Następnie trafia on z powrotem do wnętrza silnika, aby odebrać kolejna porcję ciepła. I tak non stop, praktycznie cały czas, kiedy motor jest uruchomiony nawet (zwłaszcza!) wtedy, gdy stoimy w korku.

Jak obsługiwać układ chłodzenia?

Już sam fakt, że układ chłodzenia działa przez cały czas, gdy silnik pracuje, powoduje, że musi on być odpowiednio wydajny. Konstruktorzy obliczają ilość ciepłą, którą może rozproszyć chłodnica z pewnym marginesem, jednakże często wystarcza niewielki niedobór płynu, aby “zagotować silnik”. Jest to groźna sytuacja, o której skutkach piszemy w dalszej części artykułu.

Aby układ chłodzenia silnika zawsze pracował z maksymalną wydajnością, kierowca powinien regularnie (najlepiej raz w miesiącu lub nawet częściej) kontrolować poziom płynu chłodniczego. Czynność tę przeprowadza się tylko i wyłącznie wtedy, gdy silnik jest zimny, a pojazd stoi na równym podłożu. W praktyce najlepiej wjechać do garażu tyłem i pozostawić auto na noc, a kontrolę przeprowadzić rano. Można też zaparkować pojazd na równej powierzchni i pozostawić na kilka godzin, aby silnik ostygł.

Ubytek płynu chłodniczego – co robić?

Poziom płynu w większości aut można sprawdzić przez podświetlenie np. latarką ścianki zbiorniczka wyrównawczego, który znajduje się w komorze silnika. Ma on zwykle kształt małej kuli ze stosownym symbolem oraz oznaczeniami max i min. Poziom płynu, najczęściej zielonego lub czerwonego, powinien znajdować się między kreskami. Jeśli jest go za mało, należy najpierw upewnić się, że silnik jest zimny, a dopiero później delikatnie odkręcić korek zbiorniczka wyrównawczego i uzupełnić chłodziwo. Następnie należy mocno dokręcić korek. Kontrolę warto powtórzyć następnego dnia.

Mechanik z Białegostoku zaleca uzupełnianie ubytków wyłącznie gotowym płynem chłodniczy, który można kupić na stacjach benzynowych i w supermarketach. Jedynie w ekstremalnych sytuacjach można do zbiornika wyrównawczego dolać niewielką ilość wody, a i wtedy powinna być to woda destylowana lub demineralizowana. Jeśli użyjemy tej z kranu, ryzykujemy wytrącanie się kamienia, który może zatkać wąskie kanaliki w chłodnicy, oraz korozję stalowych elementów układu. Poza tym w zimie woda w układzie chłodzenia zamarznie, a w trakcie tego procesu zwiększa swoją objętość. Będzie dobrze jeśli uszkodzi tylko chłodnicę, ponieważ może również spowodować pęknięcie bloku silnika.

Gwałtowny wzrost temperatury silnika podczas jazdy

Najgorszym z możliwych scenariuszy jest gwałtowny wzrost temperatury silnika podczas jazdy. Może dojść do niego nawet wtedy, kiedy regularnie sprawdzamy poziom chłodziwa, ponieważ taka sytuacja zwykle nie ma związku z powolnym ubytkiem płynu chłodniczego. Awarii ulega najczęściej któryś z poniższych podzespołów:
– czujnik temperatury,
– termostat,
– chłodnica,
– przewody chłodnicze,
– uszczelka pod głowicą.

Niezależnie od przyczyn, samodzielna naprawa praktycznie nie wchodzi w grę, tym bardziej, że po zapaleniu się czerwonej kontrolki od temperatury należ jak najszybciej bezpiecznie zatrzymać się i wyłączyć silnik. W innym przypadku ryzykujemy jego przegrzanie i zatarcie. Można otworzyć maskę. Zapewne usłyszymy wtedy bulgotanie w okolicach silnika.

Pod żadnym pozorem nie można odkręcać korka chłodnicy lub zbiorniczka wyrównawczego!

Wewnątrz znajduje się wrzący płyn chłodniczy pod wysokim ciśnieniem, który może dotkliwie nas poparzyć. Jedyne, co możemy zrobić w tej sytuacji, to wezwać sprawdzonego mechanika z Białegostoku, lub innego miasta, który szybko naprawi nasz pojazd.

© Copyright 2018 Moto centrum 24