Czy mobilny mechanik się opłaca?

Czy mobilny mechanik się opłaca?

Serwisy notują wzrost zainteresowania klientów tzw. mobilnym mechanikiem samochodowym. Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem podobnej usługi ten artykuł jest dla ciebie. Przeczytasz w nim, co to jest mobilny mechanik i czy opłaca się świadczenie usług poza warsztatem?

W tym artykule przeczytasz:

Co to jest mobilny mechanik?

Jakie wady i zalety ma usługa mechanika na telefon?

Dlaczego bardziej opłaca się klasyczny warsztat samochodowy?

W dobie powszechnej digitalizacji znalezienie dobrego warsztatu w Białymstoku jest bardzo proste. Wystarczy smartfon z dostępem do Internetu. Telefonu używa się także do rejestracji wizyty, lecz niektóre serwisy wychodzą klientom naprzeciw i oferują usługę mobilnego mechanika.

Co to jest mobilny mechanik?

Z założenia ma to być udogodnienie dla klienta, które zapewnia mu pomoc specjalisty w miejscu unieruchomienia pojazdu, czyli po prostu na drodze. Kierowca dzwoni do warsztatu i opisuje usterkę. Obsługa wstępnie diagnozuje problem i wysyła do klienta odpowiednio wyposażonych mechaników. Pod warunkiem, że usunięcie awarii jest możliwe w warunkach polowych. Tyle teoria.

W praktyce z mobilnym mechanikiem bywa różnie i nie zawsze jest to opłacalna opcja dla obu stron, czyli klienta i serwisu. Dlaczego? Po pierwsze wielu użytkowników ma problem z dostatecznie szczegółowym opisem usterki. Bardzo często operatorzy infolinii słyszą po prostu “silnik nie odpala” albo “samochód zgasł”. Na pytania o sprawdzenie poziomu paliwa, klienci reagują śmiechem, a przecież jest to bodaj najczęstsza przyczyna nagłego zatrzymania silnika nowoczesnych aut. 

Jakie wady i zalety ma usługa mechanika na telefon?

Drugi powodem kłopotów z praktyczną realizacją usługi mobilnego mechanika są ograniczone możliwości napraw na drodze. Praktycznie wszystkie usterki zawieszenia wymagają użycia podnośnika, a wymiana koła jest najprostszą z nich. Serwis silników i innych układów samochodu wiąże się z koniecznością komputerowej diagnostyki oraz wymiany zazwyczaj uszkodzonych podzespołów, które wypadałoby mieć “pod ręką”. Aby to wszystko zrealizować, mobilny mechanik musiałby się poruszać doskonale wyposażonym autem serwisowym wielkości ciężarówki. 

Do zalet mobilnego mechanika można zaliczyć:

– stosunkowo krótki czas oczekiwania na profesjonalną diagnostykę awarii,

– możliwość wykonania niewielkich i często spotykanych napraw,

– stawkę wykonania usługi powiększoną o koszty dojazdu oraz dyspozycyjność.

Wśród wad tego rozwiązania, zarówno z punktu widzenia klienta, jak i właściciela serwisu, wymienić należy:

– relatywnie duże koszty utrzymania auta serwisowego oraz profesjonalnego personelu, w tym przeszkolonych konsultantów infolinii oraz mechaników, zdolnych wykorzystać potencjał mobilnego warsztatu,

– ryzyko niezadowolenia klienta z braku możliwości naprawy auta na drodze i konieczności wykonania serwisu w stacjonarnym warsztacie,

– niska efektywność tej usługi, którą obniżają wezwania bezcelowe (np. brak paliwa), a także te, które z przyczyn technicznych nie mogą być zrealizowane w warunkach polowych. 

Dlaczego bardziej opłaca się klasyczny warsztat samochodowy?

Można się zatem pokusić o stwierdzenie, że mobilny mechanik, wbrew reklamom i zapewnieniom zadowolonych klientów, wcale nie jest takim świetnym rozwiązaniem. Warto uświadomić sobie, że współczesne pojazdy to konstrukcje przemyślane, które z założenia mają być bezpieczne i bezawaryjne. Jeśli pojawia się usterka, która unieruchamia takie auto, można przypuszczać, że jej usunięcie będzie wymagało specjalistycznych narzędzi oraz procedur możliwych do wdrożenia wyłącznie w dobrze wyposażonym serwisie samochodowym. Dlatego większość poważnych interwencji mobilnych mechaników i tak kończy się w stacjonarnym warsztacie, co naraża klienta na dodatkowe koszty i obniża wiarygodność serwisu. 

Rozsądniej jest po prostu wysłać do unieruchomionego kierowcy lawetę, nawet podnajętą, jeśli nie mamy własnej. A następnie przywieźć uszkodzone auto do naszego serwisu. Klienta podejmuje się kawą i rozmową, a w tym czasie nasi fachowcy szukają usterki. Znajdą ją szybko, ponieważ samochód mogą bezpiecznie podnieść albo wygodnie podłączyć do stanowiska diagnostycznego. Możemy przedstawić klientowi rzetelny kosztorys naprawy, dzięki czemu budujemy wizerunek odpowiedzialnego i fachowego mechanika. Jeśli naprawa potrwa dłużej niż dzień, warto wynająć dla klienta auto zastępcze z taniej wypożyczalni. Właśnie w taki sposób znamienia się zwykłych klientów w zadowolonych klientów, który zapewniają najlepszą reklamę.

© Copyright 2020 Moto Centrum 24