Jak wybrać najlepsze opony?

Jak wybrać najlepsze opony?

Niezależnie od aktualnej pory roku, wśród kierowców ten temat zawsze jest na czasie. Opony to jedyne elementy, które łączą pojazd z drogą. Na dodatek muszą zapewnić optymalną trakcję w skrajnie różnych warunkach. Przeczytaj, jak wybrać najlepsze opony do auta?

Z tego artykułu dowiesz się:

Opony letnie i zimowe czy wielosezonowe?

Ogumienie używane, nowe czy bieżnikowane?

Jak dobrać opony do auta?

Całą przyczepność auta osobowego zapewniają cztery punkty o rozmiarze zbliżonym do dłoni dorosłego mężczyzny. Tylko taką powierzchnią każda opona styka się z nawierzchnią drogi. Nic więc dziwnego, że przez dziesięciolecia ewolucji ogumienia pojawiły się rozmaite rozwiązania konstrukcyjne. Wszystkie mają przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Sprawdź, jakie opony będą najlepsze do twojego samochodu? 

Opony letnie, zimowe czy wielosezonowe?

Najważniejszym zadaniem współczesnego ogumienia samochodowego jest zapewnienie maksymalnej trakcji. To ona decyduje o długości drogi hamowania, zachowaniu pojazdu w zakrętach, czy podczas gwałtownych manewrów. Wpływa zatem na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi. Problem polega na tym, że na trakcja w głównej mierze zależy od warunków pogodowych, które w Polsce mogą być skrajnie różne. Dlatego właśnie eksperci od opon zalecają używanie ogumienia sezonowego. Oprócz konstrukcji bieżnika różni się ono przede wszystkim właściwościami mieszanki, z której jest wykonane. W efekcie opona zimowa pozostaje elastyczna w zakresie temperatur tak niskich, że letnia guma przy nich jest już po prostu twarda i śliska. 

Niejako na drugim biegunie jest ogumienie całoroczne, inaczej nazywane wielosezonowym. Z założenia ma ono zapewnić przyzwoitą trakcję zarówno w zimie, jak i w lecie. Jednak od razu wiadomo, że maksymalna nie będzie ona w żadnej porze roku. Opony wielosezonowe są budżetowym rozwiązaniem dla mieszkańców większych miast w centralnej Polsce, którzy grubą pokrywę śniegu na drodze widzą tylko w newsach z Podhala. W takich warunkach, a więc przy zimnej, lecz suchej nawierzchni, ogumienie całoroczne ma szansę sprawować się po japońsku, czyli jako tako. Bo właśnie tak wypada praktycznie w każdym teście porównanie opon całorocznych z dedykowanym ogumieniem sezonowym.

Ogumienie używane, nowe czy bieżnikowane?

Inny podział opon związany jest z ich stanem. Opony bieżnikowane to ogumienie regenerowane, na które po stosownych zabiegach, nałożony nowy bieżnik. Teoretycznie takie gumy odpowiadają fabrycznie nowym, lecz w praktyce bywa zgoła inaczej. Wyważanie opon bieżnikowanych może być niezapomnianą, lecz zupełnie nie fajną przygodą, a przy wysokich prędkościach w trasie należy liczyć się z ryzykiem… oderwania bieżnika, co może zakończyć się wypadkiem. 

Opony używane zawsze będą stanowić zagadkę. Pół biedy jeśli noszą ślady normalnej eksploatacji, data produkcji nie jest starsza niż pięć lat, a bieżnik ma jeszcze przyzwoitą grubość. Takie gumy jeszcze na chwilę posłużą. Gorzej kiedy opona wygląda na zupełnie nieużywaną, ponieważ zwykle wyprodukowana została sześć, siedem, a nawet dziesięć lat temu i większą część swojego życia przeleżała w bagażniku, jako zapasówka. Takie ogumienie jest już twarde, a przeznaczone do eksploatacji, bardzo szybko popęka i zacznie się kruszyć. 

Dlatego właśnie wulkanizacja Białystok poleca zakup wyłącznie nowego ogumienia. W sytuacji nadzwyczajnej lepiej wybrać nawet tańsze, ale świeże opony, niż używane czy bieżniki. Serwis wulkanizacyjny 4 opony na ul. Hetmańskiej 4 w Białymstoku zawsze doradzi klientom najlepsze rozwiązanie, a potem prawidłowo zamontuje wybrane ogumienie. 

Jak dobrać opony do auta?

Kiedy już przekonaliśmy się do zakupu nowego ogumienia, pora dobrać je do parametrów naszego pojazdu. Jeśli nikt dotąd nie zmieniał fabrycznych felg, pozostaje nam uchylić klapkę wlewu paliwa i z naklejki pod nią odczytać, jaki rozmiar opon zaleca producent pojazdu. W przypadku, kiedy felgi posiadają niestandardowe wymiary, można posłużyć się kalkulatorami dostępnymi w sieci, lecz znacznie lepszym pomysłem jest wizyta w szybkim serwisie opon w Białymstoku. Ekspert na miejscu dobierze właściwy rozmiar opon oraz zasugeruje najlepsze rozwiązania. 

W modelach opon można przebierać do woli. Najpopularniejsze rozmiary np. 205/60r16 nawet u jednego producenta występują w wielu różnych typach i wariantach. Czym kierować się podczas wyboru? Rozsądnym kryterium jest cena. Jeśli to ona będzie dla nas najważniejsza, zdecydujmy się na któryś z najbardziej popularnych modeli uznanego producenta. W przypadku opon tego rodzaju istnieje spora szansa, że będziemy zadowoleni z wyboru. Możemy również zapytać ekspertów z 4opony.pl, którzy przystępnie wyjaśnią zawiłe różnice w kształcie bieżnika, szerokości opony, składu mieszanki, czy dodatkowych technologiach zastosowanych w konstrukcji konkretnego egzemplarza.

© Copyright 2020 Moto Centrum 24