Letnie opony – które wybrać?

Letnie opony – które wybrać?

Wiosna, oprócz optymizmu i przyjemniejszej pogody, przynosi również odwieczne pytanie kierowców: jakie opony wybrać? Przeczytaj, co o oponach używanych sądzą eksperci (link do wersji agencyjnej serwisu 4opony – trzeba poprawić), dlaczego odradzają bieżniki oraz jak wybrać nowe opony letnie?

W tym artykule przeczytasz:
Czy opłaca kupić opony używane?
Czy opony bieżnikowane są dobre?
Jak wybrać nowe opony letnie?

To, jak ważną rolę pełni ogumienie pojazdu, łatwiej zrozumieć, jeśli przeprowadzi się prostą wizualizację myślową. Wyobraź sobie dwutonowe auto, pędzące z prędkością 100 km na godzinę po drodze, której nawierzchnia może być rozgrzana słońcem, posypana żwirem i piachem lub zalewana strugami deszczu. Niezależnie od warunków, pojazd styka się z tym podłożem tylko w czterech punktach o powierzchni mniej więcej dłoni dorosłego mężczyzny. Cztery ręce muszą zapewnić trakcję dwóm tysiącom kilogramów blachy i tworzyw sztucznych. Rozumiesz już z jakimi trudnościami twoje opony zmagają się każdego dnia?

Czy opłaca kupić opony używane?
Wielu kierowców, szczególnie tych starszych, poleca zakup opon używanych. Faktycznie ich ceny są bardzo okazyjne, a wiele egzemplarzy jest w stanie idealnym. Czy warto kupić opony używane?

Zdecydowanie nie. Jeśli używana opona jest w stanie fabrycznym, oznacza to, że przez większą część czasu leżała nieużywana (najczęściej swój dotychczasowy żywot spędziła na kole zapasowym). Lecz to, że bieżnik nie ma śladów zużycia, nie oznacza, że opona jest bezpieczna. Z czasem mieszanka, z której wykonane jest ogumienie, traci swoje właściwości: staje się krucha i podatna na pęknięcia. Standardowy czas, w którym dokonuje się degradacja mieszanki opon na poziomie chemicznym, to mniej więcej 5 lat. Dlatego starsze opony używane, nawet w idealnym stanie będą śliskie na deszczu i w zakrętach, a podczas awaryjnego hamowania mogą po prostu eksplodować.

Używane opony sprzed dwóch czy trzech sezonów też nie są dobrym rozwiązaniem, ponieważ nigdy nie znamy ich historii. Nieco światła rzucić mogą oględziny bieżnika, lecz wewnętrzne uszkodzenia takiego ogumienia mogą pozostać niezauważone. Dlatego mechanicy w Białymstoku odradzają zakup opon używanych bez względu na ich rocznik i stan.

Czy opony bieżnikowane są dobre?
Popularne bieżniki to opony, które wróciły do obiegu po renowacji. Powstają w zakładach, które na ogumienie pozbawione lica nakładają za pomocą wysokiej temperatury i ciśnienia nowy bieżnik. Zanim to nastąpi, półprodukty przechodzą kontrolę jakości, gotowa opona powinna mieć zatem parametry zbliżone do fabrycznie nowej.

Rzadko jednak tak jest. Opony bieżnikowane z reguły wykonane są z bardziej plastycznej mieszanki, więc szybciej się zużywają. Oferują wydłużoną drogę hamowania i wątpliwą przyczepność w zakrętach. Większość strasznie hałasuje podczas jazdy, a praktycznie ze wszystkimi oponami bieżnikowanymi o średnicach większych niż 13 – 14 cali są kłopoty podczas wyważania kół. Zdarza się też, co prawda sporadycznie, ale jednak, że bieżnik nadlewek odpada podczas jazdy. Tak sytuacja z reguły skutkuje błyskawiczną wymianą opony przez producenta, co nie zmienia faktu, że w podróży może doprowadzić do tragedii.

Jak wybrać nowe opony letnie?
Mając w myślach wizję dwutonowego auta, któremu przyczepność muszą zapewnić tylko cztery punkty o powierzchni zaledwie kilkunastu centymetrów kwadratowych, trudno się dziwić, że mechanicy z profesjonalnego warsztatu zalecają zakup wyłącznie nowego ogumienia. Tylko fabrycznie nowa opona, która przeszła surowe testy jakości renomowanego producenta, zapewnia maksimum bezpieczeństwa w skrajnie różnych warunkach jazdy.

Przy wyborze nowych letnich opon warto szukać modeli, które są na rynku już od kilku sezonów. Liczne opinie ich użytkowników często są bardziej pomocne, niż branżowe testy. Warto zatem stawiać na sprawdzone rozwiązania. Ciekawym rozwiązaniem jest zakup opon typowo deszczowych, zaprojektowanych specjalnie do jazdy po mokrym asfalcie. Ich unikalny bieżnik doskonale odprowadza wodę, dzięki czemu pokonywaniu kałuż nie towarzyszy szarpanie kierownicy, a bezpieczne hamowanie w deszczu nie stanowi żadnego problemu. Należy jednak pamiętać, że opony deszczowe z reguły są bardziej delikatniejsze, niż standardowe, i mogą szybciej się zużywać. Wybór zależy zatem od naszych oczekiwań oraz zasobności portfela.

ONLINE APPOINTMENT

Book your appointment now and get $5 discount.

MAKE APPOINTMENT
LATEST POSTS
MOST VIEWED
TEXT WIDGET

Here is a text widget settings ipsum lore tora dolor sit amet velum. Maecenas est velum, gravida vehicula dolor

© Copyright 2020 Moto Centrum 24