Regeneracja głowicy i wymiana rozrządu

Regeneracja głowicy i wymiana rozrządu

W mijającym tygodniu dokonaliśmy kolejnej interesującej naprawy. Na prośbę klienta wykonaliśmy regenerację głowicy i wymieniliśmy rozrządu w samochodzie Suzuki Grand Vitara.

W dostarczonym do warsztatu Motocentrum24 pojeździe zerwał się pasek rozrządu, co skutkowało uszkodzeniem zaworów, głowicy i gniazd zaworowych. Po podjęciu decyzji przez klienta o zleceniu nam wykonania usługi wykonaliśmy regenerację głowicy, przeprowadziliśmy również wymianę rozrządu.

Regeneracja głowicy w samochodzie

Głowica to jeden z najważniejszych elementów budowy silnika, który jest odpowiedzialny za wtrysk mieszanki paliwowej. Jest ona korpusem dla mechanizmu rozrządu, a jej najważniejszym zadaniem jest szczelne zamknięcie komory spalania. W głowicy znajdują się zawory dolotowe i wylotowe, gniazda zaworowe, popychacze, kanały olejowe i chłodnicze, a także wałek rozrządu, czujnik temperatury płynu chłodzącego i czujnik ciśnienia oleju.

Regeneracja głowicy jest czynnością, która jest dość skomplikowana i wymaga wiele precyzji. Jej niepoprawne wykonanie może skutkować nieodwracalną awarią silnika. Co więcej, właściwie przeprowadzona regeneracja głowicy wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, a także profesjonalnych narzędzi. Nasi mechanicy są w stanie dokładnie odtworzyć pękniętą powierzchnię głowicy, naprawić gniazda zaworowe, wymienić prowadnice zaworowe, dokonać kontroli stanu łożyskowania wałka rozrządu i wykonać szlifowanie płaszczyzny głowicy.

Dzięki wykonanemu w naszym warsztacie samochodowym w Białymstoku starannemu wyrównaniu powierzchni styku głowicy i silnika praca silnika jest znacznie bardziej efektywna i cicha. Czynność ta jest zazwyczaj wykonywana przy pomocą szlifierki lub frezarki. W ten sposób ryzyko przedmuchów lub rozszczelnienia jest znacznie mniejsze.

W przypadku głowicy często występującą usterką są również problemy z uszczelką, która dba o zapewnia właściwe ciśnienie w komorze spalania. Gumowy element jest pod wpływem temperatury poddawany dużym przeciążeniom, w efekcie czego bardzo często ulega wypaleniu. W takiej sytuacji silnik samochodu będzie szarpać przed rozgrzaniem oraz na niskich obrotach, odczuwalny będzie również znaczny spadek mocy. Jeżeli w uszczelce pojawia się szczelina, płyn z układu chłodzenia może przedostać się do układu smarowania.

Wymiana paska rozrządu

Zadaniem rozrządu jest sterowanie elementami, które doprowadzają paliwo do cylindra silnika tłokowego i usuwa z niego spaliny. Element ten składa się z zaworów, wałka oraz przekładni, które są powszechnie znane jako napęd rozrządu.

Elementy rozrządu należy wymieniać w zależności od wytycznych producenta samochodu i wytrzymałości całego układu. Warto mieć jednak na uwadze, że producenci aut samochodów podają różne liczby – dlatego też nie zawsze warto ufać treściom zawartym w danej instrukcji obsługi. Od podanych w nich wartości należy odjąć od 50 do 80 tysięcy kilometrów i 3-4 lata. Zdaniem wielu mechaników w przypadku starszych aut mamy co czynienia ze sukcesywnie skracającym się stanie wytrzymałości rozrządu – wówczas zaleca się wymianę po 50 tys. przejechanych kilometrów.

Jeżeli dojdzie do zerwania napędu rozrządu, w najlepszym przypadku do wymiany będą nadawały się zawory i popychacze. Jeżeli dojdzie do poważniejszej awarii tego elementu, naprawa może kosztować całkiem sporo.

Podsumowując, zerwany pasek rozrządu jest w stanie całkowicie zniszczyć silnik samochodu. To jeden z powodów, dla którego konieczna jest jego regularna wymiana. Oczywiście zalecana jest wymiana pełnego zestawu, na który składają się napinacze, pompę wody oraz pasek lub łańcuch.

Nasz warsztat samochodowy Białystok czeka na Państwa i oferuje wszelką niezbędną pomoc w zakresie regeneracji głowic i wymiany rozrządu.

 

© Copyright 2020 Moto Centrum 24